En el año 1945, Hannah Arendt escribió lo siguiente a propósito del libro "The Devil's Share", de Denis de Rougemont:
"The reality is that 'the Nazis are men like ourselves'; the nightmare is that they have shown, have proven beyond doubt what man is capable of. In other words, the problem of evil will be teh fundamental question of postwar intellectual life in Europe -as death became the fundamental problem after the last war. Rougemon knows that ascribing all evils and evil as such to any social order or to society as such is 'a flight from evil and analyzing the nature of man, he in turn ventures into a flight from reality and writes on the nature of the Devil, thereby, despite all dialectics, evading the responsibility of man for his deeds" ("Nightmare and Flight", en Essays in Understanding 1930-1945, Nueva York, Harcourt Brace Company, 2004, p. 134).
A cinco años de lo ocurrido, Bush sigue pensando que es el diablo, y no la responsabilidad individual que se puede juzgar y sobre la que se puede emitir una sentencia judicial, el principal problema relacionado con las expresiones del mal en nuestro mundo.
Todo el respeto del mundo para quienes perdieron a sus seres queridos ese día y a quienes han muerto a causa de la histeria de Bush. A éste último sólo le deseo un juicio justo por parte de la historia y que la sociedad estadounidense le exija cuentas de sus actos, como ha hecho con otros criminales de guerra en el pasado.
PD: El libro de Jonathan Safran Foer, Extremely Loud, Incredibly Close, es un intento por saldar cuentas con el pasado. No está de más revisarlo.
// Say you were split, You were split in fragments/ And none of the pieces would talk to you/ Wouldn't you want to be who you had been?/ Well, Baby I want that too./ So better take the keys/ And drive forever/ Staying won't put these/ Futures back together/ All the perfect drugs and superheroes/ Wouldn't be enough to bring me up to zero// Aimee Mann, "Humpty Dumpty" (tratando de poner en orden las piezas que quizá nunca estuvieron en su lugar)
Monday, September 11, 2006
¿El mal es el problema fundamental de la teoría política contemporánea?
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